Ondskan av Jan Guillou

Jag har läst en av mina favoritböcker nu i sommar. Det är lätt att man bara vänder sig till nya titlar då man är på jakt efter bra sommarläsning. Jag vill därför slå ett slag för gamla klassiker. Ondskan av jan Guillou är en sådan bok och den finns även med på listan över de mest läsvärda svenska böckerna. Många har såklart sett filmen men jag tycker att boken är bättre. Det är delvis en självbiografi och handlar om hans uppväxt under internattiden. Jan Guillou är från Södertälje, en liten rolig sak är att min kompis nyligen köpte en bostad i Södertälje som ligger bredvid huset där Jan Guillou växte upp. Boken Ondskan är verkligen en gripande berättelse om pojken Erik som har en styvpappa som misshandlar honom. Efter att han har blivit reglerad från sin kommunala skola börjar han på internatskolan Stjärnsberg. Där upplever han mobbing, både fysisk och psykisk, från andra elever. Men boken är inte bäcksvart för den handlar även om kärlek och vänskap. En bok jag har svårt att lägga undan, kanske därför det är tredje gången jag läser den.
Tonåring med sönderslagna knogar

Lämna en kommentar