Mitt yrke

I det här inlägget tänkte jag skriva lite om mitt jobb som socionom, och framför allt som socionomkonsult. Jag trivs så himla bra med mitt yrke, då jag får träffa människor och känner att jag gör något som jag både brinner för och tycker är väldigt viktigt.

Så, vad gör en socionomkonsult? Jo, grundläggande kan man ju säga att jag arbetar med sociala problem i samhället. Sedan finns det också olika inriktningar på yrket. Man kan arbeta inom psykiatrisk vård, som skolkurator, familjerådgivare eller andra former av rådgivare inom frivilligorganisationer med mera. Själv är jag socialsekreterare, det vill säga hjälper människor som har hamnat lite snett vad gäller till exempel mående och ekonomi.

Att vara konsult innebär att man jobbar via bemanningsföretag, och således inte är direktanställd på sin arbetsplats. Det här passar mig bra, då det ger ökad flexibilitet.

I min värld är socionom helt klart världens bästa yrke!

Arbeta som socionom

Kommentera

