Intro till Torgny Lindgren

TorgnyTorgny Lindgren är en mästare med orden och skapar komedi av vilken vardag som helst. Han är känd för att lovsjunga ”livslögnen”.  I hans böcker hittar du imponerande inslag av förvrängd filosofi, religion och historia.

”Strängt taget, sade musikhandlaren, är det väl ingen skillnad mellan pölsan och räntan, om man bortser från korngrynen. Korngrynen? Ja. Pölsan innehåller alltid korngryn. Det kan jag inte tänka mig, sade Robert Maser. Jag har aldrig smakat en pölsa som innehåller korngryn. Det borde väl jag veta sade musikhandlaren och höjde rösten. Jag är född här i Umeå! Det ska vara korngryn i Norrlandspölsan! Jag avstår från Wagner, sade han. Och i dörren vände han sig om och förklarade mycket bestämt: I den äkta pölsan, pölsan som kokas i inlandet, där ska inte ett enda korngryn finnas!” – citat från Pölsan

Tre Torgny-måsten
Boken du måste läsa: I brokiga blads vatten (Elis fäller varenda träd på berget och nio andra historier)
Audioboken du måste höra: Pölsan (Torgnys raspiga röst läser upp sin egen hyllning till det norrländska inlandets kokkonst) Filmatiseringen du måste se: Hummelhonung / Braty – ostannja spovid (Ukrainsk filmatisering av boken Hummelhonung. Handlar om en strandad författare och två syskon som tävlar om att leva längst)

 

P.S. På tal om något helt annat, jag har har tänkt ta ett mindre lån och funderar på www.kredit365.se. Någon som har någon erfarenhet från dem? Skulle gärna höra om ni har några tips. D.S.

 

One thought on “Intro till Torgny Lindgren”

Kommentera

